کاوش موضوع مدیریت دولتی
صفحه اصلی
مدیریت دولتی
مدیریت دولتی( اداره امور عمومی یا مدیریت عمومی) (به انگلیسی: Public Administration) ؛ یک رشته دانشگاهی است که به مطالعه نحوه بهکارگیری و اجرای علوم اداری (مدیریت اداری) در سازمانها شامل: امور مالی، امور حسابداری و حسابرسی، امور اداری و کارگزینی، امور منابع انسانی، امور پشتیبانی و رفاه، امور برنامهریزی و خدمات، امور تغییر و تحول اداری، امور بیمهای و تأمین اجتماعی، امور تشکیلات و روشها، امور مالیاتی و بودجه و دیگر امور مرتبط با مدیریت پرداخته و کارمندان را برای اینگونه مشاغل آماده میسازد. همچنین این رشته از شاخه های فرعی رشته علوم سیاسی محسوب می شود.
از طرفی به دلیل وسیع بودن و گستردگی رشته مدیریت دولتی، این رشته به امور تصمیمگیری و خط مشیگذاری عمومی و همچنین به امور توسعه و حکمرانی هم میپردازد. به عبارت دیگر علم اداره عبارتست از نظام اجتماعی خاصی که بر اساس آن عدهای از افراد بشر به منظور نیل به یک سلسله هدفهای نسبتاً مشخص با یکدیگر همکاری میکنند، بدین معنی که تصمیماتی را اتخاذ میکنند و تصمیماتی را به مرحله اجرا و عمل درمیآورند.
طبق تعریف دانشگاه فینیکس ایالات متحده آمریکا دانشجویان رشته مدیریت دولتی برای ارتقای مهارتهای مدیریتی، باید بهطور مؤثر در یک سازمان عمومی کار کرده و مهارتهای حل مسئله خود را همراه با ارتباطات، خلاقیت، استفاده از اطلاعات و مهارتهای مدیریتی بهبود ببخشند.
طبق تعریف دانشگاه جرج واشینگتن ایالات متحده آمریکا مدیریت دولتی همان رشته مدیریت عمومی یا مدیریت اداری است. فارغالتحصیلان رشته مدیریت دولتی میتوانند در تمام سطوح سازمانهای دولتی، انجمنهای ملی، گروههای منافع عمومی، پژوهشگر و مشاور شرکت و همچنین در بخش خصوصی فعالیت کنند. این رشته برای مطالعه مدیریت و خط مشی گذاری در زمینههای دولتی و خصوصی و تعاونیها مناسب است.
انجمن علمی مدیریت دولتی ایران: انجمن در سال 1389 تاسیس گردید این نهاد که با عناوینی همچون “آکادمی مدیریت دولتی”، “مرکز ملی مدیریت دولتی”، “جامعه مدیریت دولتی”، “موسسه مدیریت دولتی”، “انجمن ملی مدیریت دولتی”، “انجمن مدیریت دولتی” در همه کشورها وجود دارد، نوعی پیوند تنگاتنگ بین نظریه و عمل مدیریت در عرصه ملی یا مدیریت دولتی برقرار میکند. این نهاد محل برگزاری میزگردها، جلسات، پژوهشها، کارگاهها و … در حوزه مدیریت ملی است که نقشآفرینان آن مدیران دولتی و اندیشمندان این رشته هستند. اتفاقات عمده مدیریتی (برای مثال وقوع حادثهای ملی نظیر زلزله بم) در این انجمن مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و دانش برخورد با این مساله ملی، مستند شده و اشاعه پیدا میکند. این انجمن مرکز تولید دانش بومی برخورد با مسائل مدیریتی خاص هر کشور است.
هشت زمینه مهم مدیریت دولتی عبارتند از: ۱- بودجه و مالیه عمومی (مدیریت امور مالی) ۲- فدرال سیاست، سیاست و مدیریت (خط مشی گذاری عمومی) ۳- مدیریت بحران و حوادث اضطراری ۴- مدیریت پیشرفت و توسعه همکاریهای بینالمللی ۵- مدیریت دولتهای ایالتی و محلی (مدیریت سازمانهای محلی و شهرداریها) ۶- مدیریت سازمانهای غیرانتفاعی و غیردولتی ۷- تحلیل و ارزیابی خط مشی گذاری عمومی ۸- مدیریت سازمانهای دولتی و خصوصی (مدیریت امور اداری در بخش دولتی و خصوصی)
رشته مدیریت عمومی در طی تاریخ به وجود آمدن خود، بیش از پیش جنبه بین رشتهای پیدا کردهاست و بر پایه زمینههایی همچون اقتصاد، جامعهشناسی، حقوق، مردمشناسی، علوم سیاسی و برنامهریزی محلی طراحی شدهاست تا فارغالتحصیلان مربوط را با مهارتها و دانشی تجهیز کند که شامل گسترده وسیعی از موضوعات و رشتههای مرتبط با بخش عمومی است.
فارغالتحصیلان رشته مدیریت دولتی (مدیریت عمومی) میتوانند در خوشههای شغلی مانند: امور اداری و مالی، برنامهریزی و خدمات، منابع انسانی، تحول اداری، امور دفتری، تحلیلگر بودجه، روابط عمومی، مدیریت بیمارستانها و خدمات بهداشتی و درمانی، برنامهریزی مالی و بانکداری، مالیه عمومی و بودجه و دیگر مباحث مطرح در امور مرتبط با مدیریت برای سازمانهای دولتی و خصوصی و همچنین تعاونیها در سطوح محلی، ایالتی، استان، ملی، فدرال و بینالمللی استخدام شوند.... بیشتر در ویکی پدیا